TIPS TIL JOBSØGNING OG LINKS TIL DEBAT OG NY VIDEN!​

På denne side kan du finde Saleshunters tips og gode råd til din jobsøgning. Herudover slår vi løbende links op til emner, som vi mener har interesse og relevans for jobsøgende med interesse indenfor HR, salgs- og marketing.

10 gode tips til jobsamtalen

Følg disse punkter - og du er godt på vej mod dit næste job:

1. Få indsigt i virksomheden inden samtalen

Hvis du vil have succes til jobsamtalen, gælder det om at lave et solidt forarbejde. Det gælder derfor om at sætte dig grundigt ind i den virksomhed, du skal til samtale hos. Det kan du bl.a. gøre ved at surfe rundt på virksomhedens egen hjemmeside, eller på artikel databaserne hos relevante Dagblade og Fagblade.

2. Få indsigt i den du skal til samtale med

Få et forspring inden samtalen, ved at undersøge baggrunden hos den du skal til samtale med. Dette kan gøres på f.eks. Linkedin. Her igennem får du en fornemmelse omkring vedkommendes uddannelses baggrund og erhvervserfaring. Endvidere kan du se om I evt. har fælles referencer, som du kan henvise til. Du bør ikke linke op med vedkommende, da det måske kan blive opfattet som lidt anmassende.

3. Forbered spørgsmål

Inden jobsamtalen er det en god idé at forberede et par spørgsmål, som du kan stille i løbet af samtalen. De kan blandt andet handle om faglig udvikling – får du mulighed for efteruddannelse? Får du tilknyttet en mentor? Hvordan er introduktions forløbet? Det kan også handle om mere "bløde" ting, såsom hvad er virksomhedens mission, vision og kerneværdier? Gem mere konkrete spørgsmål, som lønforhold, ferie m.v. til en evt. 2. samtale, medmindre du er i tvivl om parterne er meget langt fra hinanden.

4. Første hånds indtrykket

Undgå de klassiske kontaktbrølere, som at komme for sent. Eller for tidligt. Kør hjemmefra i god tid og ankom 5 minutter før. Forbered en god åbnings replik og start med at give et fast håndtryk.

5. Påklædning

Du skal være opmærksom på din påklædning, som meget gerne skal matche jobniveauet og dress coden på den pågældende arbejdsplads. Husk, at det er bedre at være overdressed end det modsatte. Du kan altid løsne slipset eller smide jakken. Som kvinde er en moderat make up og en rimelig konservativ tøjstil, et godt valg. Fjern diverse næse og tunge pircinger og dæk dine eventuelle tatoveringer til. Omvendt skal du naturligvis også være dig selv, så du virker troværdig. Tag ikke noget tøj på, som du føler dig utilpas i, og klæd dig ikke i noget, du aldrig ville gå i, hvis du fik jobbet

6. Selve samtalen

Det er altid en god ide nogenlunde neutral i din opførsel i de første minutter, indtil du har "læst" situationen. Måske skal du være mere udadvendt, hvis intervieweren virker det – eller omvendt dæmpe din trang til vittigheder og hurtige bemærkninger.

Når du sidder til jobsamtalen, er det i høj grad op til dig at få formidlet dine kvalifikationer tydeligt. Du skal ikke tage for givet, at intervieweren er fuldstændig klar over, hvad en person med netop din uddannelse kan, for der findes mange studieordninger og kandidatgrader. Det samme gør sig gældende når vi taler om job titler. Arbejdsgivers jobbeskrivelse og forståelsen for hvad f.eks. en Key account manager laver, er ikke nødvendigvis den samme som din.

Udvis interesse under samtalen og stil gerne modspørgsmål, så samtalen bliver en 2-vejs dialog. F.eks.: Hvordan passer min profil til jobbet? Hvad tænker du om min uddannelse? Hvordan ser du mig som person i forhold til teamet. Osv.

7. Hvorfor skal arbejdsgiveren udvælge netop dig?

Fortæl hvad det er, du kan i forhold til jobbet og være meget præcis omkring hvorfor de netop skal vælge dig. Udvælg på forhånd 5 UPS (unique selling points) 5 styrker hvor du i særlig grad kvalificerer dig til jobbet.

Hvis der er sider af jobbet som du ikke har kendskab til eller mangler erfaring med, så vær ærlig omkring dette, men lad det ikke fylde. Vær proaktiv og ha en løsning klar i form af f.eks. et kursus, efteruddannelse m.v. Hvis du ellers er kvalificeret, går arbejdsgiveren ofte erfaringsmæssigt på kompromis.

8. Vis interesse og vær positiv

En typisk jobsamtale starter med, at arbejdsgiveren f.eks. fortæller om virksomheden, dens arbejdsområde og udvikling. Det skaber en god stemning, hvis du virker interesseret og positiv over for det, du hører. Undgå at afbryde hele tiden, men kom i stedet af og til med bemærkninger og uddybende spørgsmål.

Opfør dig som om, du er til prøve, ikke tager noget for givet. Opfør dig som en gæst. Vis ydmyghed og hold dig lidt tilbage, indtil du har fornemmet ”spillereglerne” og stemningen ved jobsamtalen.

9. Ærlighed sælger

Hvis du svarer ærligt og udstråler ærlighed under jobsamtalen, så tæller det godt på plussiden.
Så vær oprigtig og forsøg ikke at gætte på, hvilke svar der vil være taktisk klogest. Husk du skal kunne leve op til det hvis du får jobbet. Ved begrebet "flydende engelsk", forståes for eksempel ikke, at du har haft engelsk til og med gymnasiet, og efterfølgende kun har brugt det på ferier.

10. Den rigtige afslutning på samtalen

Afslut med at give intervieweren en kort opsummering, hvor du bekræfter din interesse for jobbet og gentager dine 5 USP’ er. Spørg efterfølgende ind til hvordan vedkommende har oplevet samtalen, og om vedkommende har opnået den nødvendige viden om dig som person, såvel fagligt som socialt.

Gå ikke ud af døren uden en klar tilkendegivelse af næste step. Hvornår træffer de en afgørelse? Hvad er næste step i processen?


Følg disse punkter - og du er godt på vej mod dit næste job. God fornøjelse!

Søger du job!? Så tjek www.smartjobs.dk  en helt ny app hvor du kan søge jobs med et enkelt klik.

​RING OG FÅ ET UFORPLIGTENDE TILBUD PÅ TELEFON  +45 2084 3366

       KONTAKT INFORMATION

Telefon: +45 2084 3366

Mail: cr@saleshunter.dk

        find os

Jagtvej 157

2200 København N, Danmark

CVR: 34451990

Saleshunter ApS
Jagtvej 157

2200 København N, Danmark

Facebook feed