6. Selve samtalen
Det er altid en god ide nogenlunde neutral i din opførsel i de første minutter, indtil du har "læst" situationen. Måske skal du være mere udadvendt, hvis intervieweren virker det – eller omvendt dæmpe din trang til vittigheder og hurtige bemærkninger.
Når du sidder til jobsamtalen, er det i høj grad op til dig at få formidlet dine kvalifikationer tydeligt. Du skal ikke tage for givet, at intervieweren er fuldstændig klar over, hvad en person med netop din uddannelse kan, for der findes mange studieordninger og kandidatgrader. Det samme gør sig gældende når vi taler om job titler. Arbejdsgivers jobbeskrivelse og forståelsen for hvad f.eks. en Key account manager laver, er ikke nødvendigvis den samme som din.
Udvis interesse under samtalen og stil gerne modspørgsmål, så samtalen bliver en 2-vejs dialog. F.eks.: Hvordan passer min profil til jobbet? Hvad tænker du om min uddannelse? Hvordan ser du mig som person i forhold til teamet. Osv.
7. Hvorfor skal arbejdsgiveren udvælge netop dig?
Fortæl hvad det er, du kan i forhold til jobbet og være meget præcis omkring hvorfor de netop skal vælge dig. Udvælg på forhånd 5 UPS (unique selling points) 5 styrker hvor du i særlig grad kvalificerer dig til jobbet.
Hvis der er sider af jobbet som du ikke har kendskab til eller mangler erfaring med, så vær ærlig omkring dette, men lad det ikke fylde. Vær proaktiv og ha en løsning klar i form af f.eks. et kursus, efteruddannelse m.v. Hvis du ellers er kvalificeret, går arbejdsgiveren ofte erfaringsmæssigt på kompromis.
8. Vis interesse og vær positiv
En typisk jobsamtale starter med, at arbejdsgiveren f.eks. fortæller om virksomheden, dens arbejdsområde og udvikling. Det skaber en god stemning, hvis du virker interesseret og positiv over for det, du hører. Undgå at afbryde hele tiden, men kom i stedet af og til med bemærkninger og uddybende spørgsmål.
Opfør dig som om, du er til prøve, ikke tager noget for givet. Opfør dig som en gæst. Vis ydmyghed og hold dig lidt tilbage, indtil du har fornemmet ”spillereglerne” og stemningen ved jobsamtalen.
9. Ærlighed sælger
Hvis du svarer ærligt og udstråler ærlighed under jobsamtalen, så tæller det godt på plussiden.
Så vær oprigtig og forsøg ikke at gætte på, hvilke svar der vil være taktisk klogest. Husk du skal kunne leve op til det hvis du får jobbet. Ved begrebet "flydende engelsk", forståes for eksempel ikke, at du har haft engelsk til og med gymnasiet, og efterfølgende kun har brugt det på ferier.
10. Den rigtige afslutning på samtalen
Afslut med at give intervieweren en kort opsummering, hvor du bekræfter din interesse for jobbet og gentager dine 5 USP’ er. Spørg efterfølgende ind til hvordan vedkommende har oplevet samtalen, og om vedkommende har opnået den nødvendige viden om dig som person, såvel fagligt som socialt.
Gå ikke ud af døren uden en klar tilkendegivelse af næste step. Hvornår træffer de en afgørelse? Hvad er næste step i processen?
Følg disse punkter - og du er godt på vej mod dit næste job. God fornøjelse!
Søger du job!? Så tjek www.smartjobs.dk en helt ny app hvor du kan søge jobs med et enkelt klik.